Van Dubai via Musandam naar Oman.
Het 2de gedeelte van onze rondrit start
vandaag. Na Dubai verkend te hebben is het richting Oman. Als eerste
regio op het programma rijden we naar het schiereiland Musandam. Deze
regio ligt aan de Straat van Hormuz, de meest strategische en drukst
bevaren waterroute tussen Iran en de V.A.E. en Oman. Bijna al de olie
uit de golfstaten komt via deze straat. Er zijn weinig plaatsen die zo strategisch zijn als deze zeestraat. Musandam is een enclave dat
volledig omsloten wordt door de V.A.E. en gescheiden is van het
sultanaat Oman.
Transfer Dubai -> Khasab-Musandam.
Volgens de
afspraken komt een chauffeur van de tourorganisatie Khasabthours
(
www.khasabtours.com) ons
iets voor 09.00 uur ophalen in het hotel te Dubai. We rijden met een
grote Nissan Patrol 3,5 liter tegen 140 km/hr over de grote snelwegen
van de V.A. richting noorden naar Musandam.
|
Op de snelweg van Dubai, via Sharzach naar Musandam. |
De chauffeur is een Pakistani die al 4 jaar in Sharjah
woont en er werkt. We rijden in de goede richting want in de andere
richting (richting Dubai) staat een ellenlange file. Het zijn de
mensen die in Sharjah wonen en naar hun werk in Dubai en Abu Dhabi
rijden. Het wonen is in Sharjah betaalbaarder dan in Dubai.
|
Met de chauffeur van Khasab Travel & Tours van Dubai naar Musandam. |
We
rijden vervolgens via
Ras Al Khaimah, een van de 7 emiraten, over de snelweg richting
de grens met Oman. Onderweg is het vooral een ruwe stenen en
zandwoestijn die het uitzicht bepaalt. Tevens enkele onafgewerkte
bouw constructies die stilgelegd werden na de de economische crisis.
De Chauffeur wist ons te vertellen dat de (allochtone) inwoners van
Sharjach die voor de overheid minstens 5.000 EUR per maand verdienen.
In Abu Dhabi is dat 8.000 EUR en de hoger opgeleiden krijgen zo'n
slordige 10.000 EUR. Per maand wel te verstaan. Tevens 300 EUR per
kind. Het is te begrijpen dat er zoveel Ferraris, Bentleys, Maseratis
en van dat soort er rondbolt. De benzine in de V.A.E. kost een goede
0,40 eurocent. Bij het stoppen om een koffie te gaan drinken laat
men de motor volle bak draaien want de airco moet op volle toeren
blijven draaien!
|
Tijdens een pitstop om te tanken. |
Exit U.A.E. en visum voor Oman.
Even voor de
grens doemen de bergen op en na 140 km bereiken we de grens tussen de
V.A.E. en Oman in
Tibat. Hier moeten we een exit tax betalen
om de V.A.E. te kunnen verlaten. Bij het binnenkomen in de V.A.E. is
de visum gratis. Bij het verlaten van het land moet er betaald
worden: 35 Dh p.p. = 8 EUR.
Om Oman binnen
te geraken moet er een visum gekocht worden. Er is een visum voor 10
dagen. Vermits we 16 dagen blijven kopen we er eentje voor een maand.
20OR = 40 EUR p.p. De procedures, zowel langs de kant van de V.A.E.
als langs de Oman kant verloop vlot. Ik kan in de V.A.E. de exit cash
betalen. Vermits we nog geen Oman Rials hebben, betaal ik aan de kant
van Oman vlot met de credit kaart. Er is geen automaat te bespeuren
om cash geld uit de muur te halen. Er wordt verteld dat om corruptie
tegen te gaan, men enkel met credit kaart mag en kan betalen. In
hoeverre dit juist is kan ik niet bevestigen.
|
We zijn Musandam in Oman binnengereden. Onze chauffeur wacht eventjes voor een foto te laten nemen. |
Musandam Musandam is een enclave van Oman, gescheiden van het moederland door de Verenigde Arabische Emiraten. Dit is het schiereiland, een af gelegen stukje aardbol dat gescheiden is van de rest van het moederland door een hoekje van de VAE (UAE). De regio steekt de Straat van Hormuz in, de smalle punt aan de oostkant van de Perzische Golf waar massa's olietankers enorme hoeveelheden van het zwarte goud naar Europa, de VS en Azië vervoeren.
Naar Khasab.
De baan in Oman
wordt een 2-vaks rijbaan met geweldige uitzichten over het gebergte
en de zee. We rijden langs de Perzische golf, ook Arabische Golf genoemd over een prachtige
asfaltbaan. Geen verkeer, maar wel spectaculaire uitzichten op de grillige kust. Na 180
km en 2,5 uur staan we om 11.30 uur aan het hotel te Khasab:
Golden Tulip Hotel Khasab.
|
Route van Dubai -> Khasab/Musandam. |
Het hotel ligt op een rotspunt en zo'n 3 à 4 km voor Khasab.
|
Langs de kustweg van Musandam |
We worden er
opgewacht en vlot ingecheckt in een chalet. Ruime kamer met een bed
van 2,2 m en een klein salonnetje.
|
Golden Tulip hotel in Khasab. Prima resort hotel. |
Er is een ruim
zwembad met zicht op de zee. Verder volledige rust. Enkele gasten
rond het zwembad en een adembenemende omgeving.
|
Relaxen in het Golden Tulip hotel te Khasab. |
|
Aan het zwembad van het Golden Tulip Khasab hotel. |
Door Aladin
Travel was er een excursie geregeld met een 4x4 terreinwagen
naar het berggebied van de Jebel Harim. Jebel = berg, en Harim =
vrouw. Stipt om 14.30 was er een wagen van Khasab Tours & Travel (
Khasabtours) om ons
op te halen. De chauffeur een Indiër en de gids een Tunesiër,
Abdel Fatah. We rijden na eerst een goede asfaltweg gevolgd te
hebben, over een soort piste omhoog. Eenmaal boven hebben
we een spectaculair uitzicht over een prachtige fjord, Khor an Najd.
|
Fjord, naar beneden is off-road gravel. Niet voor ons! |
|
Aan de fjord, Khar an Najd. |
|
Aan de Khor an Najd. |
Jebel Hareem
Verder rijden we
over een kronkelende gravelbaan naar de hoogste berg van Musandam, de
Jebel Harim. Er vertrekt van daaruit een off-road route naar Diba,
aan de grens tussen Musandam en de V.A.E. Men kan zien hoe deze weg
(?) zich in de verte zich richting Diba slingert in het landschap.
Niet voor ons, Het zou uren kosten om deze grenspost te bereiken.
|
Gravel baan. |
Hiërogliefen en fossielen.
Onderweg zien we
hiërogliefen, tekeningen die duizenden jaren door de oorspronkelijke
bewoners in dit ruwe land gemaakt werden. Ook zijn er fossielen te
bekijken. Een teken dat miljoenen jaren de zee tot op deze hoogte
gestaan heeft. We rijden tot een goede 2.000 m hoogte. Hier is de
temperatuur minder hoog, toch nog rond de 25°. Onze gids wou ons dan
nog saffraan en frankincense (wierook), goed voor de maag beweerde
hij stellig, aan de hand doen. Daar hebben we dan vriendelijk voor
bedankt. De sfeer was dan iets minder hartelijk. We werden dan iets
voor 18.00 uur terug aan het hotel afgezet.
Voor het
avondeten was er een ruim buffet, soep, koud, warm, fruit en
desserts. Samen met een Budweiser, was dit een leuke afsluiter voor
weeral een heel aangename dag.
|
Route 4x4 drive naar Khor an Najd en Jebel Hareem. |
Dag Jozef,
BeantwoordenVerwijderenMet het zoeken naar info voor een individuele rondreis Oman kwam ik op je blog terecht. Jullie reis is exact wat wij in gedachten hebben maar wij zijn niet de meest avontuurlijke reizigers. Ik twijfelde dus of we niet beter een groepsreis zouden nemen. Na het lezen van het eerste deel van jullie reis twijfel ik niet meer. Wij gaan dat ook individueel doen met Aladin Travel! Ik heb nog lang niet het volledige reisverslag gelezen, maar vind het tot nu toe al zeer interessant. Goeie tips ook! Nu even werken, straks verder lezen.
Groeten,
Myriam