Wahiba

Wahiba
Wahiba dessert

donderdag 24 oktober 2013

Dubai – Khasab Musandam – Oman. Straat van Hormuz

Van Dubai via Musandam naar Oman.
Het 2de gedeelte van onze rondrit start vandaag. Na Dubai verkend te hebben is het richting Oman. Als eerste regio op het programma rijden we naar het schiereiland Musandam. Deze regio ligt aan de Straat van Hormuz, de meest strategische en drukst bevaren waterroute tussen Iran en de V.A.E. en Oman. Bijna al de olie uit de golfstaten komt via deze straat. Er zijn weinig plaatsen die zo strategisch zijn als deze zeestraat. Musandam is een enclave dat volledig omsloten wordt door de V.A.E. en gescheiden is van het sultanaat Oman.

Transfer Dubai -> Khasab-Musandam.
Volgens de afspraken komt een chauffeur van de tourorganisatie Khasabthours (www.khasabtours.com) ons iets voor 09.00 uur ophalen in het hotel te Dubai. We rijden met een grote Nissan Patrol 3,5 liter tegen 140 km/hr over de grote snelwegen van de V.A. richting noorden naar Musandam.
Op de snelweg van Dubai, via Sharzach naar Musandam.
De chauffeur is een Pakistani die al 4 jaar in Sharjah woont en er werkt. We rijden in de goede richting want in de andere richting (richting Dubai) staat een ellenlange file. Het zijn de mensen die in Sharjah wonen en naar hun werk in Dubai en Abu Dhabi rijden. Het wonen is in Sharjah betaalbaarder dan in Dubai.
Met de chauffeur van Khasab Travel & Tours van Dubai naar Musandam.
We rijden vervolgens via Ras Al Khaimah, een van de 7 emiraten, over de snelweg richting de grens met Oman. Onderweg is het vooral een ruwe stenen en zandwoestijn die het uitzicht bepaalt. Tevens enkele onafgewerkte bouw constructies die stilgelegd werden na de de economische crisis. De Chauffeur wist ons te vertellen dat de (allochtone) inwoners van Sharjach die voor de overheid minstens 5.000 EUR per maand verdienen. In Abu Dhabi is dat 8.000 EUR en de hoger opgeleiden krijgen zo'n slordige 10.000 EUR. Per maand wel te verstaan. Tevens 300 EUR per kind. Het is te begrijpen dat er zoveel Ferraris, Bentleys, Maseratis en van dat soort er rondbolt. De benzine in de V.A.E. kost een goede 0,40 eurocent. Bij het stoppen om een koffie te gaan drinken laat men de motor volle bak draaien want de airco moet op volle toeren blijven draaien!

Tijdens een pitstop om te tanken.
Exit U.A.E. en visum voor Oman.
Even voor de grens doemen de bergen op en na 140 km bereiken we de grens tussen de V.A.E. en Oman in Tibat. Hier moeten we een exit tax betalen om de V.A.E. te kunnen verlaten. Bij het binnenkomen in de V.A.E. is de visum gratis. Bij het verlaten van het land moet er betaald worden: 35 Dh p.p. = 8 EUR.

Om Oman binnen te geraken moet er een visum gekocht worden. Er is een visum voor 10 dagen. Vermits we 16 dagen blijven kopen we er eentje voor een maand. 20OR = 40 EUR p.p. De procedures, zowel langs de kant van de V.A.E. als langs de Oman kant verloop vlot. Ik kan in de V.A.E. de exit cash betalen. Vermits we nog geen Oman Rials hebben, betaal ik aan de kant van Oman vlot met de credit kaart. Er is geen automaat te bespeuren om cash geld uit de muur te halen. Er wordt verteld dat om corruptie tegen te gaan, men enkel met credit kaart mag en kan betalen. In hoeverre dit juist is kan ik niet bevestigen.
We zijn Musandam in Oman binnengereden. Onze chauffeur wacht eventjes voor een foto te laten nemen.
Musandam
Musandam is een enclave van Oman, gescheiden van het moederland door de Verenigde Arabische Emiraten. Dit is het schiereiland, een af gelegen stukje aardbol dat gescheiden is van de rest van het moederland door een hoekje van de VAE (UAE). De regio steekt de Straat van Hormuz in, de smalle punt aan de oostkant van de Perzische Golf waar massa's olietankers enorme hoeveelheden van het zwarte goud naar Europa, de VS en Azië vervoeren.

Naar Khasab.
De baan in Oman wordt een 2-vaks rijbaan met geweldige uitzichten over het gebergte en de zee. We rijden langs de Perzische golf, ook Arabische Golf genoemd over een prachtige asfaltbaan. Geen verkeer, maar wel spectaculaire uitzichten op de grillige kust. Na 180 km en 2,5 uur staan we om 11.30 uur aan het hotel te Khasab: Golden Tulip Hotel Khasab.
Route van Dubai -> Khasab/Musandam.
Het hotel ligt op een rotspunt en zo'n 3 à 4 km voor Khasab.
Langs de kustweg van Musandam
We worden er opgewacht en vlot ingecheckt in een chalet. Ruime kamer met een bed van 2,2 m en een klein salonnetje.
Golden Tulip hotel in Khasab. Prima resort hotel.
Er is een ruim zwembad met zicht op de zee. Verder volledige rust. Enkele gasten rond het zwembad en een adembenemende omgeving.
Relaxen in het Golden Tulip hotel te Khasab.
Aan het zwembad van het Golden Tulip Khasab hotel.
Door Aladin Travel was er een excursie geregeld met een 4x4 terreinwagen naar het berggebied van de Jebel Harim. Jebel = berg, en Harim = vrouw. Stipt om 14.30 was er een wagen van Khasab Tours & Travel (Khasabtours) om ons op te halen. De chauffeur een Indiër en de gids een Tunesiër, Abdel Fatah. We rijden na eerst een goede asfaltweg gevolgd te hebben, over een soort piste omhoog. Eenmaal boven hebben we een spectaculair uitzicht over een prachtige fjord, Khor an Najd.
Fjord, naar beneden is off-road gravel. Niet voor ons!
Aan de fjord, Khar an Najd.
Aan de Khor an Najd.
Jebel Hareem
Verder rijden we over een kronkelende gravelbaan naar de hoogste berg van Musandam, de Jebel Harim. Er vertrekt van daaruit een off-road route naar Diba, aan de grens tussen Musandam en de V.A.E. Men kan zien hoe deze weg (?) zich in de verte zich richting Diba slingert in het landschap. Niet voor ons, Het zou uren kosten om deze grenspost te bereiken.
Gravel baan.
Hiërogliefen en fossielen.
Onderweg zien we hiërogliefen, tekeningen die duizenden jaren door de oorspronkelijke bewoners in dit ruwe land gemaakt werden. Ook zijn er fossielen te bekijken. Een teken dat miljoenen jaren de zee tot op deze hoogte gestaan heeft. We rijden tot een goede 2.000 m hoogte. Hier is de temperatuur minder hoog, toch nog rond de 25°. Onze gids wou ons dan nog saffraan en frankincense (wierook), goed voor de maag beweerde hij stellig, aan de hand doen. Daar hebben we dan vriendelijk voor bedankt. De sfeer was dan iets minder hartelijk. We werden dan iets voor 18.00 uur terug aan het hotel afgezet.

Voor het avondeten was er een ruim buffet, soep, koud, warm, fruit en desserts. Samen met een Budweiser, was dit een leuke afsluiter voor weeral een heel aangename dag.
Route 4x4 drive naar Khor an Najd en Jebel Hareem.

1 opmerking:

  1. Dag Jozef,
    Met het zoeken naar info voor een individuele rondreis Oman kwam ik op je blog terecht. Jullie reis is exact wat wij in gedachten hebben maar wij zijn niet de meest avontuurlijke reizigers. Ik twijfelde dus of we niet beter een groepsreis zouden nemen. Na het lezen van het eerste deel van jullie reis twijfel ik niet meer. Wij gaan dat ook individueel doen met Aladin Travel! Ik heb nog lang niet het volledige reisverslag gelezen, maar vind het tot nu toe al zeer interessant. Goeie tips ook! Nu even werken, straks verder lezen.
    Groeten,
    Myriam

    BeantwoordenVerwijderen