Wahiba

Wahiba
Wahiba dessert

dinsdag 29 oktober 2013

Muscat – Sohar via de Batinah kustvlakte.

Door de Batinah kustvlakte.
Het 4de gedeelte van de rondreis is vandaag begonnen. We verlieten het hoofdstedelijk gebied van Muscat om door de Batinah vlakte naar Sohar te rijden.
Vandaag wordt onze Camry omgewisseld voor een Toyota Landcruiser 4X4 4 liter motor, handgeschakeld. Stipt om 09.00 hr komt Mark-rent-a-car, Mohamed Anzer, de omwisseling regelen. Tijdens de administratieve procedure kregen we ook de vouchers voor de rest van onze tocht doorheen Oman. Het is Mark Tours (Mohamed Abdul Rahman Al-Kinky) die deze ons in opdracht van Aladin Travel bezorgt.
Om 10.00 hr is alles ingeladen en vertrekken we richting Barka. Hier wordt de kustvlakte verlaten om naar de bergketen te rijden.

Planning.
We hebben de volgende planning voorzien:
  • Nakhl – het fort
  • Al Thawwara – warmwaterbronnen
  • Wadi Mistal
  • Wadi Bani Awf
  • Rustaq – het fort
  • Al Hazm – het fort
  • Sohar – het fort en wandeldijk
Er is een verschil tussen plannen en het uitvoerbare, zoals verder gelezen kan worden.

Nakhl
Op een heuvel troont Nakhl fort als een der indrukwekkendste van Oman.
Het fort van Nakhl.
Dit fort is sedert 1990 mooi gerestaureerd; het is schitterend gelegen en geeft een indrukwekkende indruk bij het naderen er van. Er is ook een groepje Duitsers die binnen lopen, en we sluiten er even bij aan om binnen te komen en beetje mee te luisteren naar de uitleg van de gids.
Nakhl -Het fort.
Al-Thawarah warmwaterbronnen.
Op 2,5 km verder zijn er de warmwaterbronnen van Al-Thawwarah. Het water, van boven de 40°, komt uit een smalle wadi en vormt een riviertje. Dit geeft de oase een bron van leven.
Warmwaterbronnen  Al Thawwara
Wadi Mistal
Even Wadi Mistal een kleine 10 km ingereden. Er werd vermeld dat het een off-road is, maar onze weg was een mooie asfaltbaan. Vermits de baan toch dood loopt, en we nog veel op ons programma hebben, zijn we teruggekeerd.
Op de baan van/naar Wadi Mistal
Wadi Bani Awf
Wadi Bani Awf gaf de mogelijkheid om door de bergen naar Rustaq te rijden. We hebben dat maar voor 5 km ingereden tot in het begin van het gebergte. Vermits, we nog veel op ons programma hadden staan, teruggekeerd om over de gewone asfaltbaan naar Rustaq te rijden.
Gebergte van Wadi Bani Awf
Rustaq
In Rustaq wordt het fort aangeprezen als een van de mooiere van Oman. Maar, het was gesloten wegens restauratiewerken.
Rustaq - Het fort langs de buitenkant, gesloten wegens restauratie.
Al Hazm
Dan maar verder naar het stadje Al Hazm om daar het indrukwekkende fort te bezichtigen. Maar, het was eveneens gesloten wegens restauratiewerken. Wel geposeerd met het wapen van een van de bewakers.
Al Hazm, het fort gesloten - opgelet: 2 bewakers met geweer.
Sohar
Uiteindelijk naar Sohar gereden. Daar was onze volgende stopplaats voorzien. Sohar is weer een van die uitgestrekte steden. We reden de stad binnen, maar wegens de invallende duisternis was het moeilijk om het hotel vlot te vinden. Tevens zijn er enorme wegenwerken aan de gang. men bouwt er snelwegen en rotondes (Roundabouts) bij de vleet. Hierdoor wordt men soms op de verkeerde weg gezet. Om verder zoeken te vermijden een taxi-driver aangesproken. Deze wist het hotel liggen en we moesten hem maar volgen. Tegen 135 km/hr door de stad en na 10 min. waren we zonder problemen om 17.45 hr. ter plaatse. Die chauffeur lachte eens en weg was hij, en wij ter plaatse. We logeren in een goed en mooi hotel met mooi zwembad. Helaas tijd te kort voor ons. Morgen moeten we verder. We hebben 365 km gereden.
Profiel van de route tussen Muscat, Rustaq en Sohar.
Route tussen Muscat, Nakhl, Rustaq tot Sohar. 365 km.
Deze rit is met 365 km in feite iets te lang voor 1 dag. We zijn deze ochtend om 10. uur kunnen vertrekken wegens de administratie voor het omwisselen van de wagen. Dit is minstens 1 uur te laat. Er zijn zo veel interessante plaatsen te bezoeken dat het onmogelijk is om dat allemaal rustig op 1 dag te doen.  Een geluk bij een tegenvaller was dat de 2 forten, Rustaq en Al Hazm, gesloten waren. Dit maakte het gemakkelijker om noodgedwongen een keuze te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten