Wahiba

Wahiba
Wahiba dessert

dinsdag 5 november 2013

Van Ras Al Jinz via Muscat naar Salalah, 1.000 km naar het zuiden.

Naar Muscat en vlucht naar Dhofar/Salalah
Het programma is als volgt opgesteld:
  • Ochtendwandeling naar schildpadden
  • Sur: botenbouw en vuurtoren.
  • Qalhat met de tombe van Bibi Miriam
  • Wadi Tiwi
  • Wadi Shab
  • Bimah, de sinkholes
  • Muscat: airport
  • Vlucht naar Salalah
Schildpadden spotten om 04.00 hr.
Na de nachtwandeling van de vorige avond tot 22.30 zouden we na een zeer korte nachtrust om 03.45 uur opstaan. De verzameling voor de ochtendwandeling tot zonsopgang begon om 04.00 hr.
Schildpad kruipt terug naar de zee.
Schildpad kruipt uit zijn nieuw gegraven put.
Deze keer waren camera's, zonder flits, toegelaten. Het was een uitzonderlijke vruchtbare nacht geweest. Wel 40 sporen waren te zien van schildpadden die terug naar de zee gekropen waren. Enkele van deze dieren waren nog aan het werk om hun eieren te leggen. Nu kwamen de natuurlijke vijanden van de jonge diertjes ook opdagen: zeemeeuwen en krabben. Van de 1.000 nieuw uitgekomen eieren zou er slechts 1 de volwassen leeftijd bereiken.

Schildpad aan het werk.
Het uitzonderlijke van deze situatie is dat de kleintjes, na 37 jaar op dezelfde plaats terugkeren om op hun beurt eieren te leggen. We waren getuige van een uitzonderlijk natuurgebeuren.
Na deze ochtendwandeling die duurde tot na de zonsopgang nog snel ons ontbijt. We hebben nog een goed gevuld programma af te werken. We vertrekken om kwart na acht voor de laatste etappen van de rondrit.

Dhow bouwwerf te Sur.
De stad Sur was en is het centrum voor het bouwen van de traditionele zeilboten, de dhows. Men was nog bezig met de bouw van 2 van deze typische boten uit Oman. Dit vlakbij de nieuwe hangbrug.
Dhow tentoongesteld 
Dhow in opbouw.
Tevens staat er een afgewerkt exemplaar op ware grootte tentoongesteld. Nog even naar de vuurtoren en verder richting Muscat.
Men heeft een prachtige kustweg aangelegd als een autosnelweg, uitgehouwen in de rotsen en met vele bruggen die echte kunstwerken zijn. Het is een ingenieus kunstwerk deze nieuwe snelweg langs de kust naar Muscat.

Qalhat met Bibi Miriam.
Te Qalhat gezocht naar de tombe van Bibi Miriam, een overblijfsel van de Portugezen in 1503. We hebben deze site niet kunnen vinden en zijn dan maar verder gereden. Vermoedelijk gesloten wegens onderhoud, maar daar ben ik niet zeker van.

Wadi Tiwi
Te Tiwi is er de Wadi Tiwi, een prachtige kloof, uitermate geschikt voor lange wandelingen.
Wadi Tiwi.
Wadi Shab
Wadi Shab ligt tussen de hoofdstad Muscat en de kuststad Sur in. Wadi Shab is een populaire plaats waar bootjesmannen je overzetten op de andere oever van de wadi om verder te kunnen wandelen.
Wadi Shab
Bimah met sinkhole.
Te Bimah vind men een “sinkhole”, een krater ontstaan door het inzakken van de leembodem. Er is een trap aangelegd waardoor men tot beneden kan gaan.
Sinkhole
Over de nieuwe snelweg naar en door Muscat om onze wagen binnen te leveren. We hebben op 8 dagen 2.060 km rondgereden. De procedure voor het inleveren verloopt probleemloos. We hadden de tank nog volgegooid. De benzine kost werkelijk niets. We hadden nog een bidon met 5 l water, nog wat oudere T-shirts en andere kleine spullen in de koffer achtergelaten.
Route: Ras Al Jinz - Sur - Muscat
Vlucht Muscat - Salalah.
De vlucht van Muscat naar Salalah was met een B737-800 en mooi volgens plan. Vertrek in Muscat om 18.50 en aankomst te Salalah, 1.000km verder zuidwaarts, te 20.20 hr.
Vluchtroute: Muscat - Salalah.
Na het vervullen van de formaliteiten voor een andere wagen naar het laatste hotel. Het is niet eenvoudig om bij nacht in een onbekende stad je weg te vinden. Vooral als de ingang onverlicht is. Uiteindelijk te 21.30 aangekomen in het Samhuram Tourist Village. Het hotel ligt op 13 km van de luchthaven, in feite 15 km als men het hotel voorbij rijdt tot aan de eerstvolgende R/A. Men rijdt het hotel als het ware voorbij en kan aan de R/A terugkeren.
Route Airport Salalah -> Samhuram Tourist Village

Geen opmerkingen:

Een reactie posten