Wahiba

Wahiba
Wahiba dessert

zaterdag 26 oktober 2013

Musandam – Muscat

Binnenlandse vlucht: Khasab/Musandam - Muscat.
Het 3de gedeelte van deze rondreis is aan de beurt. We vliegen naar het echte Oman, naar de hoofdstad Muscat. Musandam maakt ook al wel deel uit van Oman, maar dat is in feite een enclave omsloten door de V.A.E.

Transfert hotel - airport.
Het was vroeg opstaan vandaag. Het ontbijt was voorzien om 07.00 uur. Door de reisorganisatie Khasab Travel & Tours zouden we om 08.45 uur opgehaald worden. Zoals tot nu toe het geval was, is men ruim op tijd en kunnen we met nog een 4 tal andere koppels rond 08.40 uur naar de kleine vlieghaven van Khasab.
Route hotel -> airport Khasab.
Na een korte verplaatsing van 7,5 km en 8 minuten zijn we in de luchthaven. Er is slechts 1 vlucht per dag die uit Muscat aankomt en terug vertrekt.
Met den deze vliegen we naar Muscat.
Vlucht Khasab - Muscat.
We vliegen met een kleine propellervliegtuig, type ATR42 voor 46 passagiers. De incheckprocedure verloopt bijzonder vlot. Enkel ons paspoort is vereist, geen gedoe met ticketten. We hebben er trouwens geen. Enkel een e-ticketnummer. We krijgen 2 plaatsen op rij 1 en vooral langs de goede kant. We zitten rechts in het vliegtuig zodat we een spectaculair zicht hebben op de kustlijn van de V.A.E. en Oman.
Kustlijn van de V.A.E. of Oman.
Na een vlucht van een goed uur en 10 minuten wordt er geland in Muscat te 11.10 uur.
Geland te Muscat.
OR = Omaanse Rialen.
Geld uit de muur halen is een flop. Er staan in de aankomsthal 3 ATM's, allen zonder de Maestro functie. Het toestel met Maestro is buiten dienst. Gelukkig werkt er eentje met de credit kaart. Het systeem geeft me biljetten van 50 OR (=100 EUR). De vertegenwoordiger van Mark Tours, Ahmed, geeft me de raad die niet te gebruiken, maar om te wisselen in kleinere valuta's.

Huurauto.
De vertegenwoordiger van Mark Tours, de lokale reisorganisator bezorgt ons al vlug een goede mededeling. In plaats van een Corolla krijgen we een upgrading naar een hogere type: Camry. Rond 12.30 uur kunnen we vertrekken naar het hotel. We rijden met een witte automatic. De witte kleur is een populaire kleur hier. Veel wit, al de huizen, de auto's ook in het wit en al de Omanis in hun dishdashas.
We rijden over de brede snelweg richting stad. We logeren op een 18 km van de luchthaven in de wijk Ghubbrah. Dat is nog even ver van Muttrah-Muscat. Het is nog wel even wennen aan de manier van wegenaanduidingen, roundabouts, maar na een voorzichtige start vinden we vlot ons hotel voor 3 nachten. We zijn wel even voorbij het hotel gereden en op de 18 November Street terechtgekomen. Na het vinden van een U-keerpunt toch vlot tot aan het hotel gereden, na 17,5 km en 18 minuten.
Muscat is van een klein dorpje in 1970 geëvolueerd naar een grote stad van 1.000.000 inwoners. Het grondgebied is enorm uitgestrekt en men kan 40 km rijden van de ene kant van de stad tot de andere kant.
Route airport - hotel
Nadat we ingecheckt zijn in het Al Maha hotel gaan we op verkenning om ons een beetje te oriënteren. Als eerste bestemming kies ik voor de Amouage fabriek. Hier en daar wat verkeerd gereden, maar uiteindelijk toch gevonden. Als ik de documentatie van Aladin Travel goed zou gelezen hebben, had ik geweten dat ze vrijdag en zaterdag gesloten zijn. We stonden dus voor een gesloten poort.
Aan de gesloten poort van het Amouage bedrijf.
Dan maar naar het Intercontinental hotel gezocht. Ik had daar 22 jaar geleden gelogeerd. Het hotel is duidelijk in de loop der jaren mee verandert. De omgeving is totaal onherkenbaar. Daar waar er vroeger niets was, staat het nu volgebouwd met woningen tot een operagebouw toe.
Voor het  Intercontinental hotel.
Het is hier nu rond 17.40 donker en vermits we de omgeving nog niet goed herkennen, alles in het wit, ons hotel opgezocht. In het restaurant blijken we alleen te zitten. We kiezen een gegrilde zalm en steak voor 11OR (=22 EUR) voor 2 personen.
Aan het Al Maha International hotel met onze witte Camry.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten